Masseren gezond voor de spieren

      Geen reacties op Masseren gezond voor de spieren

sportmassage1Het vinden van een goede gezondheid startpagina kan via dit artikel. Vandaag deelt 365 startpagina informatie over masseren. Aan het begin van de massage legt de masseur legt zijn handen op het lichaamsdeel dat gemasseerd gaat worden. Hij laat de persoon die op de massagetafel ligt wennen aan zijn handen en tegelijkertijd voelt hij hoe de spieren en de huid aanvoelen. Op plaatsen waar de spier gespannen aanvoelt wordt vaak ook pijn ervaren. Met deze informatie bepaalt de masseur het verloop en de intensiteit van de massage.
Tijdens de massage doet hij vooral strijkingen en knedingen. De masseur begint met strijkingen die gevolgd worden door knedingen. Voelt het weefsel erg gespannen en is er sprake van pijn dan zal de masseur lange strijkingen en voorzichtige knedingen uitvoeren. Als er weinig pijn is maar de spieren zijn behoorlijk gespannen dan zal de masseur al snel overgaan tot stevige knedingen om de spieren te laten ontspannen.
Tot slot wordt de massage beƫindigd met lange strijkingen om de afvoer van afvalstoffen en weefselvocht te stimuleren en om te voelen of de massage voldoende effect heeft gehad.

Tijdens en na de massage.
Wat merkt u van de massage: een warmtegevoel, de bewegingen zijn soepeler, er is minder pijn, er is minder spierpijn na het sporten en de spieren en het hele lichaam zijn ontspannen. En massage is gewoon lekker!
Massage doorbreekt de vicieuze cirkel waar mensen vaak in vastzitten. Deze vicieuze cirkel begint met: drukke werkzaamheden, stress, verkeerde houding of lang in dezelfde houding zitten. Hierdoor krijgen spieren meer spanning waardoor de bloedvaten dicht gedrukt worden en de doorbloeding in de spier minder wordt en er ophoping van afvalstoffen en dus pijn ontstaat. Hierdoor ontstaat er nog meer spanning in de spieren met als gevolg een verdere vermindering van de doorbloeding, nog meer pijn, meer spierspanning, meer pijn, etc… etc…. etc….

 

Een voorbeeld hiervan is het optrekken van de schouders bij drukte en stress. Dit geeft nek- en hoofdpijn waardoor de schouders vaak nog hoger opgetrokken worden waardoor na verloop van tijd een stijve nek en forse hoofdpijnen ontstaan. Massage zorgt voor een betere doorbloeding en afvoer van afvalstoffen.Ook wordt massage toegepast bij zweepslagen en spierpijn. Bij zweepslagen mag pas na 2 dagen na het ontstaan van het letsel begonnen worden met massage. Het effect is dat de genezing veel sneller verloopt. Bij spierpijn zal de pijn en verhoogde spierspanning eerder verdwijnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *