Ze proberen om de virtual reality ervaring zó echt te maken

_fvtvf8wHoe kan het dat wearable tech je het gevoel geeft dat je op Mars staat, terwijl je eigenlijk gewoon op het punt staat om tegen een keukenkastje aan te lopen? Wij zullen je hier uitleggen hoe virtual reality headsets nu precies werken. Laten we bij het begin beginnen.

De headset set-up wordt door zowel Oculus, Sony, HTC, Samsung en Google gebruikt, en in het algemeen zijn hier drie dingen voor nodig. Dit zijn een pc, spelcomputer of smartphone om het spel of de app af te spelen, een headset waarmee je een soort display voor je ogen ziet (dit kan ook het display van de telefoon zijn) en een soort input – trackers die de bewegingen van je hoofd of handen tracken, controllers, je stem, knopjes op het apparaat zelf, of trackpads.

Iedereen die een VR headset, spel of app maakt, probeert ervoor te zorgen dat je totaal in de beleving opgaat – ze proberen om de virtual reality ervaring zó echt te maken, dat we vergeten dat er een computer, headset en accessoires aan te pas zijn gekomen, en ons precies zo gedragen als we in het echt zouden doen. Dus hoe bereiken we dat?

VR headsets zoals de Oculus Rift en PlayStation VR worden ook wel ‘HMDs’ genoemd: head-mounted displays. Zelfs als er geen audio of hand tracking aan te pas komt, kun je je je Google Cardboard omhoog houden en het display van je smartphone voor je ogen plaatsen, waardoor je al voor de helft opgaat in de virtuele wereld.

Het doel van de apparatuur, is om een op schaal gemaakt 3D virtuele omgeving te creëren, zonder dat daarbij de grenzen voorkomen die je normaal gesproken hebt bij een TV of computerscherm. Welke kant je ook op kijkt, het scherm – dat vastzit aan je gezicht – zal jouw blik volgen. Dit is anders dan bij AR, waarbij alleen een laag graphics wordt aangebracht, die als het ware over jouw eigen zicht op de echte wereld heen wordt gelegd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *